واشنگتن با تل آویو روابط بسیار نزدیکی در زمینه های اقتصادی، نظامی و امنیتی دارد و تنها اهرمی که به اسرائیل برای پایان حملات در غزه فشار بیاورد ایالات متحده آمریکا است ولی واشنگتن تلاش دارد رژیم صهیونیستی در بحران غزه برنده میدان باشد.

دوحه نه؛ کلید پایان جنگ در اتاق بیضی است

هر چند کشور کوچک قطر در حاشیه جنوبی خلیج فارس سعی دارد با ماهی گیری از آب گل آلود و سوء استفاده حتی از کشتار هم تباران مسلمانش در غزه برای خود وجه بین المللی دست پا کند اما موضوع نه شدنی است و نه دوحه توان دست یابی به چنین هدفی را دارد. مصاحفه گرم چند روز پیش تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی در حاشیه کنفرانس آب و هوای امارات، اساسا ایده میانجیگری قطر را تا حد زیادی مخدوش کرد. البته که دوحه به لحاظ دیپلماتیک از چنان وزنی برخوردار نیست که بتواند در حوزه آتش بس دائمی ورود کرده و نقش آفرینی کند، اما در حالی که حمایت همه جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی برای ادامه کشتار مردم غزه برقرار است به نظر اصل مذاکرات دوحه زیر سوال رفته و بیشتر نوعی ادرس غلط دادن به افکار عمومی در حوزه تحلولات فلسطین است.

این نکته ای است که عضو سیاسی جنبش حماس در لبنان نیز روز گذشته به آن اشاره می کند. «بسّام خلف»، در این باره گفت: جو بایدن و دفرت کارش (اتاق بیضی) در پشت پرده از سرگیری حمله‌ها ضد غزه است. مذاکرات در دوحه هم با هدف فریب و گمراه کردن اذهان از واقعیت جنگ تا نابودی مقاومت غزه است، زیرا کسی که به دنبال توقف جنگ است، بایستی به تل آویو فشار اعمال کند، نه اینکه همچنان به کمک‌های مالی و نظامی خود با پوشش بین المللی به اسرائیل ادامه دهد.

دوحه حلقه اتصال خاورمیانه

حسن هانی زاده، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس با بیان اینکه به رغم انتقادات وارد شده به دوحه، در بین کشورهای عربی قطر تنها دولتی است  که می تواند بعنوان یک بازیگر فعال نقشی میانجی را بین حماس و تل آویو ایفا کند، گفت: در طول جنگ در غزه و عملیات طوفان الاقصی سه دوره مذاکرات بین مسئولان امنیتی قطر و رژیم صهیونیستی در دوحه و سرزمین های اشغالی برگزار شده است و این امر می تواند میدان تازه‌ای برای نقش‌آفرینی قطر در مهمترین بحران در غرب آسیا  ایجاد کند.

وی  ادامه داد: در دو دوره اول که با حضور دیوید بارنیا، رئیس موساد و ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و برخی از مقامات امنیتی قطر در شهر دوحه برگزار شد که این امر منجر به آتش بس موقت از سوم تا دهم آذرماه در غزه شد، البته قبل از این مذاکرات مسئولان امنیتی قطر با برخی از مقامات اسرائیلی در سرزمین های اشغالی دیدارهای داشتند که زمینه ای برای آتش بس موقت هفت روزه در غزه شد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا به نقش قطر در بین کشورهای عربی در غرب آسیا پرداخت و گفت: قطر تنها کشوری است که در منطقه در بیشتر بحران ها نقش سازنده و میانجی گری بازی می کند و این به دلیل روابط پنهان دوحه  با تل آویو، واشنگتن و غرب است.

هانی زاده تصریح کرد: قطر با اسرائیل و حماس روابطی گسترده و سنتی دارد و می توانداین کشور نخستین بار این کار(میانجی گری) را میان طالبان و آمریکایی‌ها انجام داد و حالا توانسته با پادرمیانی، آتش‌بس هفت  روزه‌ای بین حماس و اسراییل ایجاد کند. این در حالیست که از طرفی با گروه حماس ارتباطات نزدیکی دارد و از طرف دیگر توانسته کانال‌های ارتباطی خود را با تلاویو حفظ کند. دوحه همواره سعی دارد بعنوان یک حلقه اتصال  در خاورمیانه باشد.

دیپلماسی فریب در دوحه

او در پاسخ به این پرسش که تلاش دوحه برای نقش آفرینی بین حماس و رژیم صهیونیستی در حالی که واشنگتن تمام قد از اشغالگران حمایت می کند چه معنایی داشته و چقدر موفق خواهد بود افزود: این نکته را بسام خلف یک از اعضای حماس اعلام کرده که مذاکرات دوحه می تواند بعنوان یک فریب برای خلع سلاح حماس باشد. این در حالی است که قطر همواره تلاش دارد حماس و جهاد اسلامی را در برابر اسرائیل مهار کند و این را می توان از رفتار دوگانه قطر به خوبی  مشاهده کرد. دوحه می خواهد با دیپلماسی فریب، حماس را تسلیم رژیم صهیونیستی کند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه آمریکا تنها کشوری در جهان می باشد که می تواند اسرائیل را در منطقه مهار کند، افزود: واشنگتن با تل آویو روابط بسیار نزدیکی در زمینه های اقتصادی، نظامی و امنیتی دارد و تنها اهرمی که به اسرائیل برای پایان حملات در غزه فشار بیاورد ایالات متحده آمریکا است ولی واشنگتن تلاش دارد رژیم صهیونیستی در بحران غزه برنده میدان باشد و به اهداف نظامی و استراتژیکی که مد نظر مقامات تل آویو از جمله نتانیاهو  بوده دست یابد.

هانی زاده تصریح کرد: تمام مقامات واشنگتن از جمله بایدن رئیس جمهور، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا  تا خلع سلاح کامل حماس و اخراج مردم از نوار غزه در کنار تل آویو هستند. آمریکایی ها به دنبال ایجاد حاشیه ای امن برای اسرائیل می باشند، هدف آنها تغییر رویکرد حماس و جهاد اسلامی از شاخه نظامی به دو حزب سیاسی در فلسطین می باشد.  وی در پایان اظهار داشت: روز گذشته تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دیدار  با امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه در خصوص تحولات غزه و اراضی فلسطین وتلاش برای تضمین بازگشت به برقراری آرامش و آتش بس دایم در غزه مذاکراتی انجام گرفت اما بعد از این دیدار مکرون از اسرائیل خواست تا اهداف خود را در غزه با دقت بمباران کند که این سخنان  به نوعی فریب افکار عمومی و همکاری و شریک جرم با اسرائیل محسوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.